Jeg skære gennem en parkeringsplads for nylig, da jeg lagde mærke til en pickup truck med sølv alufælge. Det mest karakteristiske ved det var , at dens sølv alufælge mindede mig om sølvmønter , sjældne amerikanske sølvmønter , i virkeligheden !
Jeg stod der i forbløffelse . Forhjulene kiggede ligesom de var pænt tonet i brunt bremsestøv . Baghjulene lignede smukke, rene sølvmønter ! Hjulene kiggede identiske, bortset fra fronten blev tonet og den bageste var mynte frisk.
Jeg pludselig indså , for det utrænede øje , de smukke sølv hjul dækket med et lag af brunt støv hærdet på dem , ligner de hjul blev forsømt af en skødesløs , ubekymret ejer. Jeg må indrømme, det er hvad jeg altid antaget.
Dagens åbenbaring viste mig bare , hvor galt vore domme kan være. Dette er ikke et udtryk for skødesløshed eller sorgløshed . Det er faktisk bevidst . Det er rigtigt , tilsigtet . Ejeren renset sin lastbil bortset forhjulene , på formålet.
Jeg mistanke var der en vis fraktion af bilejere , der med vilje ikke rense deres forreste alufælge. De sætter pris på den subtile toning da disse hjul alder. Rengøring dem ville være en skændsel og bestemt ildeset af andre i kulten.
Jeg lærte kult insidere kaldte sig " toner " . Ja, jeg ved, hvad det rimer . Kom nu, vi er alle voksne her. Du behøver ikke at være så barnagtig . Corral barnet i dig og lad os komme videre.
Som skæbnen ville have det, tonere dybt foragte rengjorte hjul. Rengøring er ikke naturligt , selvom de uindviede er fristet til at rense deres hjul i et forsøg på at bevare deres nye look.
Nyeste forskning viser, at kørsel med tonede alufælge har opnået en kultstatus ! Jo mørkere toning, jo højere status.
Hvad et wakeup call . Jeg ikke havde indset, at nogle mennesker rent faktisk troede, det var smukt og endda ønskelig . Jeg fejlagtigt anvendt min standard for ren er smuk, og helt fejlbedømt dem, der værdsætter den subtile skønhed bremsestøv på deres hjul .
Jeg har siden begyndt at se nærmere på de mønstre den brune grime gør . Det er virkelig noget som et stykke kunst. Derefter studerede jeg tonet alufælge i lyse sollys, og i den korrekte vinkel , og nogle af dem vist endda iriserende nuancer , der er slags smukke.
Det er naturligvis førte mig at se mine pæne rene alufælge som noget mindre end ønskeligt . Jeg ønskede også tonet forhjulene. Ikke at blive skræmt , jeg kontrolleret omkring for nogen, der gør kunstig toning.
Det er en ganske niche . Øjeblikkelig luft børste toning. Du behøver ikke at gå til den ulejlighed at vente i flere år for at få det tonet look. Du kan få den med det samme !
Jeg stod i kø ved toning standen og undrede på kunstfærdighed af surly brute laver ansøgningen. Det var imponerende, men da jeg studerede det færdige produkt , så godt som det generelt set , der var noget ikke helt rigtigt om det.
Det var en slags kedelige og manglede at subtile iriserende kvalitet af hjul toning , der har taget år at opnå. Så applikator spurgte mig , om jeg ville baghjulene gjort. I første omgang troede jeg, det var noget mere end et mersalg .
Han forklarede mig , hvordan jeg ville øge min status med bageste tonet hjul. Jeg kører en ældre bil med tromlebremser i den bageste. Tromlebremser ikke frigive deres bremsestøv i luften den måde, skivebremser gør.
Ved toning baghjulene , ville det se ud som jeg havde fire hjul skivebremser. Mennesker, især dem, der ved , hvordan man læser hjul toning ville tænke min pre -90 bil havde fire hjul skivebremser og beundre det endnu mere .
Overflødigt at sige , jeg havde også de bageste alufælge tonet . Nu er min bil ser spektakulære. Jeg har ikke haft nogen bemærkning til mig om mine nu brune aluminiumsfælge ser ligesom de er dækket i skosværte, endnu.
Men hvis nogen gør sige noget , jeg vil helt sikkert opdrage dem!
Det har ikke taget meget rode rundt for at opdage, at folk rent faktisk er ved at indsamle alufælge nu. Der er dedikerede entusiaster derude, der vil betale nogle præmie priser for den rigtige alufælge med det helt rigtige look .
De synes at opdele i to lejre . På den ene side er " tonere " og på den anden side , er dem, der gerne deres hjul fabrik lyse. De kalder sig " optimisterne ", fordi de kan lide at se på den lyse side af tingene. De " tonere " tror ikke " optimisterne " er meget lyse dog.
De to lejre er stærkt opdelt , med toner foragte optimisterne langt flere end optimisterne lide tonere . Jeg formoder, at der er god grund til dette , da ligningen er så ubalanceret . Det kan tage ti år eller mere at få ordentlig , naturlig toning på en alufælg . Det tager få sekunder at dyppe hjulet og expunge toning helt.
De tonere ville foretrække, at optimisterne blot købe en lys hjul , hvis det er den måde, de ønsker det , og lade de naturligt tonet dem for dem at sætte pris på. Jeg kan sagtens forstå, at synspunkt.
Der har også udviklet en retsvidenskab omkring toning af hjul. Helvede, kan en god toner fortælle dig, hvad hastighed dækket generelt gik , som bremsestøv striber , hvad sammensætningen af bremseklodsen foring var ved sin farve , hvor hårdt bremserne blev anvendt under bremsning og selv hvor ofte bilen blev kørt omvendt. En øjeblikkelig toner ville have til at arbejde frygtelig svært at replikere .
Nogle høje ende luksus biler blanke ( eller bevis ) Alufælge på deres biler . Disse er faktisk forkromet og værd en præmie over den standard business strejke alufælge . Vær forsigtig, når de køber skinnende alufælge , som ikke kom med bilen oprindelig .
Der er poleret efterligninger , der ligner beviser at den tilfældige observatør. Et trænet øje kan se forskellen . Tag det til en ekspert , hvis du ikke er sikker . Disse polerede efterligninger er kun forfalskninger bliver pantsat off til meget mere end de er værd , til en intetanende offentlighed .
Så er du en oplyst toner eller blot en optimist , når det kommer til dine alufælge ?